WEBOLDAL KÉSZÍTÉS LÉPÉSEI

Szerző: | ápr 19, 2020

Egy weblap készítésének többféle módja van, ezt rendszerint a készítője határozza meg. Különbségek adódhatnak abból, hogy hány személyes találkozóra van szükség, valamint abból, hogy az ügyfél mit kap a honlap elkészültét követően.

1. AZ ELŐZETES KONZULTÁCIÓ

Ha rákeres arra, hogy weboldal készítés árak, vagy arra, hogy mennyibe kerül egy weboldal, akkor sok helyen fog azzal találkozni, hogy nincsenek árak feltüntetve. Ez azért van így, mert egy weboldal elkészítésének összegét nehéz meghatározni, hiszen nincs két egyforma weblap. Sok helyen, mint nálunk is léteznek csomagok, amikből már tud ki indulni, hogy mennyibe fog kerülni a weboldala. Azonban sok esetben ezt az összeget az előzetes konzultáció során tudja meg.

Ha felhívja, vagy ír egy emailt egy weboldal készítéssel foglalkozó cégnek, akkor szinte biztos, hogy maximum pár rövid kérdést követően egy személyes találkozóra fogja hívni. Nagyobb cégek esetében ez a cégirodájában történik meg, de kisebb cégek, valamint egyéni vállalkozók esetében inkább egy pub, étterem, kávézó lesz a beszélgetés helyszíne. A beszélgetés során a fejlesztő alaposan felméri a terepet. Megfogja kérdezni, hogy mivel foglalkozik, ki a cél közönsége, és ami a legfontosabb, hogy mi a célja a weboldallal.

Gyakorlati példa: egy fodrász felkeres egy webfejlesztőt, hogy weboldalt szeretne. A cél közönsége a fiatal nők, felsorolja, hogy milyen hajátalakítási szolgálatatásokat tud nyújtani. A fodrász hölgy célja a weboldalával az lesz, hogy felkeressék őt telefonon és időpontot egyeztessenek hozzá. Tehát a látogatót arra kell sarkallni a weboldalon, hogy hívja fel a fodrászt időpontért. Másik példa, egy fiatal író egy promó oldalt szeretne a most megjelenő könyvének. Már nyomtatásba is adták, szeretné, hogyha a weboldal átfogóan bemutatná az új könyvét, valamint róla, az íróról is szólna a weboldal. A weboldal célja ekkor az lesz, hogy a látogatók megrendeljék, vagy előrendeljék az író új könyvét.

A cél meghatározása az egyik legfontosabb, a személyes konzultáció során erre a jó szakemberek nagy figyelmet fordítanak. Ha sikerült részletesen megbeszélni (általánosan ez nagyjából egy órát vesz igénybe), akkor a vállalkozó már tud árat mondani. Sokan ekkor már kérnek előleget, ezt általában már a telefonban jelzik. Az előleg kifizetése során természetesen egy szerződésírásra is sor kerül, amely mindkét felet biztosítja. Vannak, akik nem kérnek előleget, de ez a ritkábbik. A készpénzes vagy utalásos fizetés szinten megoszló, az utalást általában mindkét fél előnyben részesíti.

A konzultáció során megbeszélésre kerül például a domain név beregisztrálása (külön cikkben foglalkozunk a domain nevekkel is, tekintse meg!), valamint az egyedi igények megbeszélése. Például ha már van egy kész logó és szeretné megtartani akkor az alapján kezd el a szakember dolgozni. Fontos a stílusnak és a színeknek a megtalálása, például a gázszereléssel foglalkozó weboldalak előszeretettel használják a piros színt, míg a környezettudatossággal foglalkozó weboldalak a zöldet preferálják. Ha nincs semmilyen elképzelése, akkor adjon szabadkezet a weboldal készítőnek, ha jó embert választott, akkor elégedett lesz a végeredménnyel.

2. A WEBOLDAL ELKÉSZÍTÉSE

A konzultáció volt a weboldal készítésnek a 80%-a az ügyfél részéről. A fejlesztő, designer számára ezt követően kezdődik az érdemi munka. A megrendelt weblap nagyságától függ, hogy mennyi ideig fog eltartani a folyamat. Egy egyszerű, bemutatkozó oldal pár aloldallal általában elkészül 1-2 hét alatt. Azonban a nagyobb oldalak több időt is igénybe vehetnek. A domain cím átfutási idejét is ki kell várnunk, hiszen a szolgáltatónak ezt jóvá kell hagynia. Valamint a webtárhellyel is foglalkozni kell. Azonban ezzel Önnek általában nincs semmiféle dolga, hiszen a honlap készítő az ilyen jellegű dolgokat mind átvállalja.

A honlap elkészítésével egyidejűleg, ha kéri, akkor elkészül a facebook, instagram, youtube oldalak is, valamint névjegykártyát és egyéb grafikákat is készíthet a grafikus. Az előbbieknél sok esetben a fejlesztő csak létrehozza az oldalakat, és alap tartalmakkal feltölti, azonban a későbbi menedzselést nem ő végzi, de erről lejjebb részletesebben is írunk.

3. A WEBOLDAL MEGTEKINTÉSE ÉS FIZETÉS

Sokan a végleges weboldal átadása előtt elszoktak küldeni egy demót. A demót megnézve még tud kérni változtatást, ezeket kijavítják, módosítják. A legtöbb cégnél azonban nincs lehetőség folytonos variálásra, módosításokra. Sőt, sok cégnél csak egyszer van lehetőség visszaküldeni a módosítani kívánt elemek listáját. Vannak, akik nem küldenek demót, hanem átadják a weboldalt. A honlap átadását követően már csak a kifizetés marad hátra.

4. MI TÖRTÉNIK A WEBOLDAL ELKÉSZÍTÉSÉT KÖVETŐEN?

Ez egy nagyon fontos kérdés. Ugyanis sokan beleesnek abba a hibába, hogy több százezer forintért elkészítettnek egy weboldalt, majd az szépen eltűnik a süllyesztőben – természetesen át vitt értelemben. Nem lesz Google keresési találat, nem fog megjelenni a keresőben, így nem lesz új vevője sem és megkeresése sem. Épp ezért a weboldal elkészítését követően még nem ér véget a munka. Sok gondot kell fordítani a social mediára, többek között a facebookra, instagramra, youtubera, twitterre, illetve további oldalakra is.

Fontos a keresőoptimalizálás, amellyel el tudjuk érni, hogy jobb keresési találatokat érjük el. Fontosak még továbbá a különböző hirdetések, kampányok, amelyek során tovább tudjuk népszerűsíteni a weboldalunkat, szolgáltatásunkat. Az ilyen lehetőségek ma már a legtöbb cégnél elérhetőek (akiknél nem, azoknál érdemes elgondolkozni az együttműködésen, hiszen ma már ezek a tevékenységek nem exkluzívak, hanem alapvetőek). Vannak, akiknél benne van az árban, és vannak akiknél külön. Vannak, akik havi díjas szolgáltatással menedzselik a hirdetés kezelés, oldalak kezelését, és vannak akik egyedi díjadással dolgoznak.

 

Miért jó és miért nem jó választás WordPress, Wix, és hasonló oldalak a használata?

Az olyan oldalakat, mint a WordPress, Joomla, Drupal tartalomkezelő, azaz CMS rendszereknek hívjuk. Ezekkel a rendszerekkel nagyon könnyen lehet weboldalt csinálni és még könnyebben lehet rájuk új tartalmat generálni – de csak olyannak, aki ért hozzá! A legtöbb weboldal készítő vállal például wordpress oldalakat, ilyenkor általában egy saját fejlesztésű, egyedi sablont adnak el, amelyet tökéletesen optimalizálnak az Ön igényeire. Nagyszerű módja ez is a weboldal készítésnek.

Azonban az, hogy valaki saját kútfőből összekattintgatja a weboldalát nem feltétlenül jó út. Természetesen itt is vannak szép számmal kivételek, de az átlag felhasználó nem tudja, hogy mi a felhasználóbarát design, milyen struktúrában kell felépíteni a weboldalt, hogyan kell reszponzívá, mobilbaráttá tenni a weboldalt, valamint a keresőoptimalizálással is gondjai lesznek. Épp ezért mindenképp jobb szakértőre bízni a weboldal elkészítését.

Tetszett a bejegyzés?

Segíts egy megosztással, hogy másokhoz is eljusson!