MOBILBARÁT DESIGN

Szerző: | ápr 19, 2020

Manapság már elvárt az, hogy egy weboldal mobilbarát legyen. Az általunk készített weboldalak statisztikáiból tökéletes látszik, hogy a felhasználóknak a nagytöbbsége ma már mobilon internetezik. De ezt nem csak mi mondjuk, hanem a különböző kutatások is. Különböző tanulmányok szerint a 2019-es évben csak az USÁ-ban az internetezés 77%-a mobilon történt meg. Világ viszonylatban ez a szám majdnem 52%. Ez már egy elég erős indok arra, hogy mobilbarát legyen a weboldalunk.

MIT JELENT AZ, HOGY RESZPONZÍV DESIGN?

Bár mobilbarát a cikknek a címe, azonban ez nem azt jelenti, hogy csak mobilra készítjük el a weboldalt. A reszponzív design azt jelenti, hogy a weboldal minden kijelző méreten megfelelően, optimálisan néz ki. Ez azt jelenti, hogy a weboldal ugyanúgy élvezhető egy Samsung okostelefonon, egy iPad-en, vagy egy személyi számítógépen. A kezdetekben, amikor igény lett a mobil megjelenésre, akkor sok weboldal megcsinálta a weboldalát mobil kompatibilissé. Sok oldal esetében a m.weboldalcíme.com formátum képviselte. Azonban ahogy a telefonok változtak és a tabletek is teret hódítottak, úgy már nem volt elég kétfajta felbontás egy weboldalnak.

A reszponzív design azt jelenti, hogy bármilyen eszközön is nézzük meg a weboldalt, mindenhol élvezhető, átlátható lesz.

Miért fontos egyáltalán a mobilbarát kialakítás?

Ahogy a bevezetőben már említettük, az emberek nagyrésze ma már mobilon internetezik. Ha megnézzük akkor mindenhol azt látjuk, hogy az emberek a tömegközlekedésen, a gyorséttermekben, szinte mindenhol a telefonjukat bújják. Ha nem tudunk bejutni a lakásunkba, akkor a telefonon keressünk rá, hogy ki vállal azonnali zárcserét, ha épp egy idegen városban vagyunk és fagyizni szeretnénk, akkor szintén a telefononunkat kapjuk elő, hogy rákeressünk a közeli cukrászdákra. Ha pizzát rendelnénk, ha megnéznénk milyen kupon érhetőek el a kedvenc üzletünkben, akkor is az okostelefonunkhoz nyúlunk.

Ma már megkerülhetetlen az, hogy reszponzív legyen a weboldala. Ha valaki mobilon keress rá a szolgáltatásra/termékre amit Ön is értékesít és azt látja, hogy olvashatatlan a weboldala, akkor biztos, hogy azonnal ki fog lépni onnan. Ezzel jelentős mértékben lecsökkennek a várható megrendelései, felkeresései. Nem is kérdés, hogy a reszponzív design mennyire fontos mindenki esetében.

 

RESZPONZÍV DESIGN ELŐNYEI

Ha reszponzív a weboldala, akkor a visszafordulási arány jelentősen kevesebb lesz, hiszen akik telefonról nyitották meg az oldalt azok is egy élvezhető tartalmat fognak találni. A reszponzív oldalakról elmondható, hogy gyorsak, ezt pedig különösen szeretik a látogatók. Nem csak a látogatók, hanem a Google is értékelni fogja, hogyha mobilbarát az oldal. Jobb helyezést tudunk elérni, hiszen a Google jobban értékeli ezeket a weboldalakat.

Egyszerűbb egy weboldalt fenttartani, és azt reszponzívvá tenni és később átalakítani, mintsem fenttartani egy desktop verziót és egy mobil verziót is. Ez utóbbi dupla munkával jár, hogyha valami átalakítást el kell végezni.

 

MIRE KELL FIGYELNI A RESZPONZÍV DESIGN KIALAKÍTÁSÁNÁL?

A legfontosabb, hogy a felhasználó számára használható legyen. Inkább legyen használható, mintsem „szép”. Bár ez utóbbi is nagyon fontos, de ha nem nyomhatóak meg a gombok, mert túl picik, akkor kár volt szépre csinálni. Mindig törekedni kell az egyensúlyra. Fontos a tervezés során, hogy itt az emberek nem egy kurzor segítségével kattintanak, hanem az ujjukkal. Ezért minden „action” gombnak kellő nagyságúnak kell lennie.

Fontos, hogy a weboldal szélessége tökéletes illeszkedjen az adott kijelző méretéhez, ne lehessen jobbra elhúzni ujjal az oldalt. Fontos szem előtt tartani a betűméretet, hogy tökéletes olvasható legyen minden, de ne legyenek túl nagy betűk sem. Vannak olyan elemek, amelyeket nehéz megoldani mobilra, azonban törekedni kell arra, hogy ne legyenek olyan elemek, amelyek nem jelennek meg, mindig kell megoldást találni a reszponzivitásra.

MOBIL FIRST WEBOLDAL – MIT JELENT?

A weboldalak mobil megtekintése évről évre rohamosan növekszik, ez köszönhető annak is, hogy az új generáció már kevésbé használja az asztali számítógépet, mint az idősebb generáció. Ráadásul az is megfigyelhető, hogy nem csak egyszerűen interneteznek az emberek mobilon, hanem valamilyen cselekvést is végrehajtanak. Például telefonon rendelnek egy webshopból, árajánlatot kérnek egy cégtől, stb. Így a weboldalak megalkotásában is megjelent egy új szemlélet, ez pedig a mobil first.

A mobil first design azt jelenti, hogy a tervezés során először a telefon kinézetét készítjük el, a mobilokra optimalizáljuk az egész weboldalt. A hagyományos tervezés során elmondható, hogy a telefon kinézet mindig a desktop kinézetnek egy kicsinyített mása, túl sok változás nem történik. Azonban ha mobilon tervezzük meg először a weboldalt, akkor új kapuk nyílnak ki, hiszen egy sokkal kisebb kijelzőre próbálunk meg tartalmat gyártani. Ezáltal új formák, új formulák jelennek meg, amelynek segítségével élvezhetőbb lesz a weboldal tartalma. Ha valaki mobilon tekint meg egy weboldalt sok esetben teljesen más céllal teszi, mint az, aki asztali számítógépen nyitja meg. A jó designer minden szempontot figyelembe véve készíti el a weboldalt.

Tetszett a bejegyzés?

Segíts egy megosztással, hogy másokhoz is eljusson!